آیا خمیر دندان افطار می کند؟

آیا خمیر دندان افطار می کند؟ باطل های روزه چیست؟ این سؤالات از رایج ترین سؤالات قبل از ماه مبارک رمضان به شمار می رود که در آن بسیاری از اعمال روزانه افراد وجود دارد که ممکن است فکر کنند اشکالی ندارد و باعث افطار او نمی شود، بلکه برعکس ممکن است این کارها باعث می شود که او افطار کند، زیرا روزه فقط پرهیز از غذا نیست، بنابراین از طریق سایت Tabirgar.ir توضیح می دهیم که آیا خمیر دندان افطار می کند یا خیر؟ از طریق خطوط زیر

آیا خمیر دندان افطار می کند؟

بسیاری از علما بیان کرده اند که خمیر دندانی که در مسواک زدن به کار می رود اگر برای شستن دندان ها و سپس آبکشی بدون فروبردن عمد یا آب آن استفاده شود، افطار محسوب نمی شود، اما مسلمان بهتر است از آن استفاده کند. به جای مسواک، سیواک، زیرا بوی دهان را شیرین می کند و سنت از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است تا اینکه رسول خدا فرمود:

«اگر بر امت خود یا مردم سختی نبودم، به آنها امر می کردم که در هر نماز از سیواک استفاده کنند». در حالی که کسانی هستند که برای شنیدن کلام پیامبر صلی الله علیه و آله در حدیث شریف، تغییر بوی دهان خود را در روزه نادیده می گیرند: بوی دهان روزه دار نزد خداوند از بوی مشک بهتر است.و تفاوت در گفتار برای تغییر بوی دهان است.

همچنین بخوانید : آیا آزمایش خون روزه را باطل می کند؟

حکم استفاده از مسواک در ماه رمضان

علما با استفاده از سیواک در اول وقت روزه موافقت کردند، اما در مواقع دیگر، بسیاری از علما در مذاهب چهارگانه در مورد آن اختلاف نظر داشتند.

  • مالکیت می گوید: امام مالك فرمودند روزه دار جايز است كه خلال دندون را در اول روز يا آخر آن يا هر وقت بخواهد استفاده كند مرطوب كردن گلو و باطل كردن روزه.
  • شافعی می گوید: استفاده از سیواک در روز در ماه رمضان توسط روزه دار ترجیح داده نمی شود، حتی در روزه نافله، و به قول رسول خدا – صلی الله علیه و آله – استنباط کردند که روزه دار. نیازی به تغییر بوی دهانش ندارد زیرا نزد خدا بهتر است.
  • حنفی می گوید: علما در عقیده امام حنیفه در استفاده از سیواک در اول روز یا در پایان آن یا استفاده از سیواک در صورت مرطوب یا خشک بودن آن تفاوتی قائل نشدند، زیرا سیواک جایز است. روزه دار در هر شرایطی از آن استفاده کند.
  • حنبلی می گوید: علما ترجیح می دهند بعد از نماز ظهر یعنی اول وقت روزه از آن استفاده نکنند.
  • همچنین بخوانید : آیا روزه منقطع جایز است؟

    افطار مربوط به دهان و دندان

    مواردی وجود دارد که باعث افطار می شود که شاید برای بسیاری از مسلمانان ناشناخته باشد، ضمن پاسخ به این سوال که آیا خمیر دندان افطار می کند؟ در سلب، چیزهای دیگری که افطار می کند در سنت ذکر شده است که عبارتند از:

  • شستشو و استشمام: زیاد شستن و استشمام از چیزهای افطار شمرده می شود، زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: (اگر وضو می گیرید، دهان و بینی خود را کاملاً بشویید، مگر اینکه روزه باشید) این از ترس آن است که قطرات آب به حلق روزه دار برسد و روزه او را خراب کند.
  • بلع مواد غذایی گیر کرده بین دندان ها: علما در این مورد اختلاف نظر دارند، اما اکثریت شافعی، مالکی و حنبلی می گویند که اگر مسلمانی عمداً غذای گیر کرده بین دندان هایش را فرو ببرد، روزه او را باطل می کند، در حالی که حنفی ها گفته اند که افطار نمی کند. روزه
  • خونریزی لثه یا دهان: روزه دار باید پس از خونریزی از دهان یا لثه، دهان خود را تا زمانی که به طهارت کامل آن یقین پیدا کند، تطهیر کند، هنگامی که آب یا خون به حلق او وارد شود، این برای او افطار محسوب نمی شود.
  • کشیدن دندان آسیاب در طول روز ناشتا در طول روز: دانشمندان تایید کرده اند که کشیدن دندان باعث افطار روزه داران نمی شود مگر در صورتی که خون یا آب وارد گلو شود مسلمان باید غذا را ترک کند و روز بعد از ماه رمضان را قضا کند.
  • همچنین بخوانید : کسانی که در ماه مبارک رمضان مجاز به افطار هستند و باید آن را قضا کنند

    باطل کنندگان روزه ماه رمضان

    در زمینه پاسخ به این سوال که آیا خمیر دندان افطار می کند؟ به اختصار می توان به باطل کننده های اصلی روزه که در آنها تفاوتی وجود ندارد اشاره کرد:

  • آمیزش در روز در ماه رمضان: آمیزش روزه در ماه رمضان روزه را باطل می کند، زیرا خداوند متعال می فرماید: (در شب روزه صمیمیت با همسرانتان برای شما حلال است) و کلام پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: (در حالى كه نزد پيامبر صلى الله عليه و آله نشسته بوديم كه مردى نزد آن حضرت آمد و عرض كرد: يا رسول اللّه من محكوم شدم، گفت: مال تو چيست؟ گفت: نزديك شدم. با همسرم در حالی که روزه بودم).
  • آکشیدن: به معنای استفراغ عمدی و غلو در آن است و علمای حنبلی و شافعی و مالکی تأیید کرده اند که استفراغ از روی عمد باطل روزه محسوب می شود و دلیل بر آن سخنان رسول خدا صلی الله علیه و آله است. به او: (کسی که استفراغ بر او غلبه می کند لازم نیست جبران کند و کسی که عمدا استفراغ می کند باید جبران کند)در حالی که حنفیه شرط باطل بودن روزه را پر از دهان بودن استفراغ می دانستند.
  • خوردن یا آشامیدن عمدی: این یکی از بدیهیات مسلمانان است و اما خوردن و آشامیدن در روز در ماه رمضان قضای آن واجب نیست و تا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم باطل روزه محسوب نمی شود. او در این باره گفت: (هر کس در حال روزه فراموش کند، سپس خورد یا نوشید، روزه خود را تمام کند، زیرا خداوند او را سیر کرد و سیراب کرد).
  • ورود چیزی توخالی: از نظر لغت، حفره را شکم یا فرج تعریف کرده اند، ولی علما اضافه کرده اند که حفره هر چیزی است که می توان آن را اشغال و پر کرد و مکتب اربعه متفق القول بر این است که هر چیزی در حفره وارد شود، باطل روزه محسوب می شود.
  • قاعدگی، پس از زایمان و زایمان: یکی از باطل‌های روزه که قضای آن را می‌طلبد، هر چند لحظه‌ای قبل از غروب حیض باشد، به قول عایشه رضی الله عنها که فرمودند: (چه حریف نه روزه می گیرد و نه نماز می خواند. گفت: من ضمانت دارم که تو هستی؟
  • ارتداد: عقب نشینی از دین مبین اسلام است و بر اساس توافق مذاهب چهارگانه از باطل های روزه است.
  • جنون: علما اتفاق افتاده اند که روزه مجنون بر او باطل است و واجب نیست و این همان چیزی است که از علی بن ابیطالب نقل شده است: (اى اميرالمؤمنين، آيا نمى دانى كه قلم از سه گانه برداشته شده است: ديوانه تا بهبودى، خفته تا بيدار شدن و پسر تا به هوش آيد).
  • حجامت: علمای حنفی گفتند در صورتی جایز است که روزه دار را ضعیف نکند.
  • روشن می‌شود که مسلمانان در بسیاری از چیزها تعجب می‌کنند که آیا روزه را باطل می‌کنند یا نه، اما توصیه می‌کنیم مسلمان در دین خود جستجو کند و خوب بخواند تا بداند چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و از چه کارهایی می‌تواند اجتناب کند.

    نوشته های مشابه

    دکمه بازگشت به بالا