آیا خواب بر عدم طهارت توضیح می دهد؟

آیا خواب غیر طهارت توضیح می دهد؟ ادله تعبیر خواب در قرآن و سنت چیست؟ تعبیر خواب یکی از علومی است که در عصر رسولان و انبیا ذکر شده است.

اما قواعد و مبانی تعبیر این خواب ها را استادمان محمد صلی الله علیه و آله و سلم قرار داده است که از طریق قرآن و سنت به شواهد تعبیر خواب و تفاوت بین رؤیا و خواب خواهیم آموخت. سایت Tabirgar.ir

آیا خواب غیر طهارت توضیح می دهد؟

در پاسخ به این سوال که آیا خواب نجاست توضیح داده شده است؟ آره خواب در صورتی تعبیر می شود که بیننده در حالت طهارت نباشد، هر چند زن در حال قاعدگی باشد، ولی به نزدیک ترین تعبیر به صدق خواب باشد و ثابت شود که رؤیت خداوند است نه خیر. خوابی از شیطان که در آن باید طهارت کرد و به پهلوی راست خوابید.

محمد بن سیرین، مفسر، مشهورترین عالم تفسیری در گذشته است که خواب را بر اساس قرآن و سنت تعبیر می کرد.

ابن سیرین کتابی دارد به نام (زندگی نامه بزرگواران) با تعابیر و نمادهای زیادی سروکار دارد که مفسر باید از آنها استفاده کند.

همچنین بخوانید : تفاوت بین رویا، رویا، خودگویی و کابوس

تفاوت بین رویا و رویا

بین خواب و رؤیا که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در حدیث شریف خود به آن اشاره کرده است، تفاوت بسیار است: «خواب نیک از جانب خداست و خواب از شیطان».

بر اساس حدیث شریف می توان گفت که خواب وسواس شیطان است، در حالی که خواب برای کسی که آن را ببیند مژده ای از جانب خداوند است.

رؤیاها بر سه قسم است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «خواب سه است: خواب خوب بشارت خداوند است، خواب غم انگیز از شیطان، و خواب از آنچه که انسان درباره خود می‌پندارد.

تفاوت بین تفسیر و تفسیر

در چارچوب پاسخ ما به این سؤال که آیا خواب بدون طهارت آن را توضیح می دهد، متوجه می شویم که بین تعبیر و تعبیری که در قرآن کریم آمده تفاوت زیادی وجود دارد، اما کلمه تعبیر کلی تر است و بیشتر آمده است. در قرآن از لفظ تأویل، چنانکه خداوند متعال در سوره فرقان فرمود:

«آیا برای شما مثال نمی آورند مگر اینکه ما حق و بهترین توضیح را برای شما آوردیم (33).

  • لفظ تأویل در ذیل الفاظ آمده، در حالی که واژه تأویل در معانی رؤیا آمده است.
  • کلمه تفسیر در کتب آسمانی بیشتر تکرار شده است.
  • همچنین بخوانید : درمان انقباض چشم چپ با قرآن

    شواهد تعبیر خواب از قرآن کریم

    برای تکمیل پاسخ این سوال که آیا خواب شخصی بدون طهارت آن را توضیح می دهد یا خیر، نشان می دهیم که چه اتفاقی برای استاد ما یوسف افتاده است، هنگامی که او رویای دو زندانی را که در زندان با او بودند تعبیر کرد، رؤیاهای آنها رخ داد. به تعبیر استاد ما یوسف، چنان که در قول خداوند متعال در سوره یوسف آمده است:

    (35) و دو پسر با او وارد زندان شدند، یکی گفت که مرا دید که شراب می فشارم، و دیگری گفت که دیدم مرا بالای سر می برند، نانی است که پرندگان از آن می خورند. تأویل آن را به راستی که ما تو را از نیکوکاران می‌بینیم.(36) فرمود: هیچ غذایی به شما نمی‌رسد، پیش از آن که به شما برسد، شما را از تعبیر آن آگاه نکرد، از آنچه پروردگارم به من آموخته است. این است که من دین قومی را ترک کردم که به خدا ایمان ندارند و به آخرت کافرند (37).

    رؤیای پادشاه نیز، که پس از اطلاع از صحت تفسیر او از رؤیا، نزد یوسف فرستاده شد تا رؤیاهای خود را برای او توضیح دهد.

    ای یوسف فتوا بده به هفت گاو چاق که هفت لاغر و هفت خوشه سبز و یک خوشه دیگر می خورد، به مردم مراجعه می کنم تا بدانند 46 فرمود: هفت سال با جدّیت بکارید. و هر چه درو کردی آن را در خوشه هایش بکار مگر اندکی چه می خوری 47 سپس بعد از آن هفت تن نیرومند می آیند که از آنچه به آنها می دهی جز اندکی از آنچه تقویت می کنی می خورند 48 سپس یک سال بعد از آن می آید که مردم کمک می کنند و در آن فشرده می شوند.49

    دلیل بر تعبیر خواب از سنت

    با ارائه پاسخ سؤال، آیا خواب بدون طهارت آن را توضیح می دهد، خواهیم دید که احادیث فراوانی وجود دارد که بر تعبیر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از رؤیا و رؤیا و چگونگی آن دلالت می کند. تا با آنها برخورد کند و اینکه آنها مژده ای از جانب خدا، خودگویی یا شیطان هستند.

    رؤیای صالح از نشانه های نبوت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است، زیرا یکی از چهل و شش جزء نبوت است.

    وقتی چیزی را می دید، صلوات الله علیه جزئیات آن را بررسی می کرد، چنان که عایشه رضی الله عنها به ما گفت: (نخستین چیزی که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از وحی شروع کرد، رؤیت عادلانه در خواب بود و رؤیایی ندید، اما مانند سحر بود).

    در مورد رؤیایی که انسان در خواب با چیزهای نامفهوم یا چیزهایی که قبل از خواب به آن فکر می کرد می بیند، این رؤیا را خواب های ناراحت کننده می نامند، یعنی چون به خاطر روح است، هیچ توضیحی ندارد.

    رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: هر که رؤیای صحیح می بیند، آن را به مردم نگوید، مگر کسی که او را دوست دارد یا عالمی در تعبیر رؤیا و خواب.

    چیزی که انسان از دیدن آن بدش می آید این است که این خواب از شیطان است، پس هنگام بیدار شدن از این رؤیت باید این کار را انجام دهد که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «اگر یکی از شما چیزی را دید که بدش می‌آید، سه مرتبه به سمت چپ آب دهان تف کند و از شر آنچه دیده و از شیطان به خدا پناه برد، سپس به سوی دیگر برگرد، زیرا به او ضرری نمی‌رساند».

    دیدن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خواب، رؤیت واقعی است که شیطان و نفس در آن دخالت نمی کنند و برای بیننده خواب بشارت است.

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم رؤیای صالح بسیاری دید که پس از نبوت برای او محقق شد، مانند دیدن محل سحر که به آن حضرت مبتلا شد، و دیدن فرشتگانی که عایشه رضی الله عنها را نزد او می بردند و می گفتند: او می‌گوید: «این همسرت است قبل از اینکه با او ازدواج کند» و دید او از خانه مهاجرت قبل از رفتن پیش او و بسیاری دیگر.

    رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عاشق شنیدن دید اصحاب به ویژه پس از نماز فجر بود.

    قوانین صحیح در تعبیر خواب

    رویاها قوانینی برای تعبیر دارند که مترجم باید از آنها پیروی کند تا تعبیر صحیح را برای بیننده خواب انجام دهد و بیننده باید آنها را بداند تا بتواند به تنهایی دید خود را تعبیر کند و در شبکه کلاهبرداران و کسانی نیفتد. از تعبیر خواب آگاهی کافی ندارید و از طریق موضوع ما آیا خواب نجاست تعبیر می شود با این قوانین آشنا می شویم.

    1- قرآن کریم

    استعانت از قرآن کریم در تعبیر و مرتبط ساختن شباهت های قرآن به نمادهای موجود در خواب، مانند: دیدن تخم مرغ در خواب، بیانگر زن در حقیقت است، چنان که خداوند متعال می فرماید:

    “گویی آنها سفیدپوستان پنهان هستند”

    2- سنت پیامبر

    پیوند نمادها در خواب با سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روایات یکی از تعابیر صحیح در احکام تعبیر خواب است، مانند: دیدن درخت خرما در حقیقت دلالت بر صالح بودن دارد. کسی که خدا را عبادت می کند، چنانکه در حدیث شریف آمده است: «در میان درختان درختی است که مانند مسلمان است و آن درخت خرما است».

    3- تفسیر به معنای شخصی

    تعبیر چیزی در رؤیا بر اساس عشق فرد به آن چیزی است که می بیند یا از آن متنفر است.

    اگر میوه ای را دوست دارد، مثلاً در خواب آن را دیده، برایش دلیل خوبی است، اما اگر از آن میوه متنفر باشد یا برایش حساسیت ایجاد کند، برایش دلیل بدی است.

    4- تعبیر تشابه اسماء

    یکی از احکام تعبیر خواب از نظر رسول اکرم صلی الله علیه و آله این است که نام هایی که بیننده خواب در خواب می بیند، حکایت از خوبی یا بدی بینش دارد، مانند:

    نام رفیع را پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به بلندی و بلندی در حقیقت تعبیر کرده است و نام محمود نشان از ستایش و نیکی بنده است.

    5- تعبیر با ضرب المثل

    ضرب المثل های معروف بسیاری از مردم تعبیر خواب را از آنها می گیرند، مانند شخصی که به هر نحوی در خواب کلید می بیند که نشان دهنده ی واژن است، چنان که در ضرب المثل معروف صبر کلید است. واژن

    هر که در خواب ببیند که گنجی پیدا می کند یا گنجی گرانبها در دستش می بیند، نشان از یقین او به آنچه در دست دارد است، مانند ضرب المثلی که می گوید قناعت گنجی تمام نشدنی است.

    6- حال بصیر در واقع یکی از احکام تفسیر صحیح است

    یکی از مهم ترین تعابیر صحیح خواب این است که تعبیر کننده از وضعیت روحی و روانی خواب بیننده و آنچه با دیدن این خواب می گذرد و همچنین وضعیت عبادت او با خدا را می داند، زیرا این امر به تعبیر صحیح کمک می کند.

    7- تفسیر محقق تخصصی

    وقتی انسان خوابی می بیند آن را به کسی نگوید مگر دانشمندی که در تعبیر خواب تخصص دارد و قوانین صحیح تعبیر خواب را می داند و مردم به درستی و تقرب او به خدا گواهی می دهند که نباید برود. به شخص فاسقی که خواب یا رؤیایی را تعبیر می کند که مژده ای از جانب خداوند است، زیرا ممکن است اشتباه تعبیر شود و منادی باشد، برای من بد است.

    همچنین بخوانید : اولین ظالم روی زمین که لعنتش کند چه کسی بود؟

    8- تأویل مخالف معنا

    یکی از چیزهایی که در تعبیر خواب باید دانست این است که هر غمی در خواب به غم تعبیر نمی شود و هر ترسی به ترس تعبیر نمی شود، بلکه در بیشتر موارد برعکس می شود.

    اما کسی که این را به درستی تفسیر می کند، عالم متخصصی است که بیننده و شرایط دینی و واقعی او را می شناسد.

    ما شواهد ملموسی پیدا نکردیم که تعبیر خواب هایی را که شخص در کنار خود می بیند ممنوع است، اما مهم این است که خوش بین باشیم و همیشه مژده بدهیم و دید خود را به کسی محدود نکنیم.

    نوشته های مشابه

    دکمه بازگشت به بالا